Hopp til hovedinnhold

Elisabeth Teige, en dagens Wagnersopran

Utdannet ved NTNU musikkonservatoriet i Trondheim og KHiO Operahøgskolen i Oslo (master)
Lærere: Kåre Bjørkøy og Toril Carlsen, Brian Jauhiainen

Kåre Bjørkøy, min sanglærer på konservatoriet, introduserte meg for Elisabeths arie fra Tannhäuser (»Dich, teure Halle»). Han sa jeg kom til å synge den en dag, men ikke ennå, noe han fikk rett i. Kåre er en svært dyktig vokalpedagog med lang erfaring, og skjønte både at jeg var et stort talent innen det dramatiske sopranfaget, men også at jeg burde vente noen år med å gå i gang med det repertoaret for alvor. Dette er jeg takknemlig for i dag

Et intervju med den norske Wagnersopranen Elisabeth Teige.

Senta var en utfordring for meg, men det gikk likevel raskt å innstudere rollen. Da jeg så skulle gå i gang med Elsa fikk jeg høre av flere at Elsa-rollen er langt enklere enn Senta, og ville gå desto greiere, men det er jeg uenig i. Jeg opplever Elsa alt i alt som en mer utfordrende rolle enn Senta, men mest av alt er den svært ulik. Mens Senta-rollen er relativt kort, intens og dramatisk, er Elsa mye lenger, og innebærer en utvikling fra et drømmende, lyrisk uttrykk i starten av rollen til et fullblods, høydramatisk Wagner-sopranparti mot slutten av operaen. Disse fargene falt enklere for meg i Senta enn i Elsa, og rent vokalt var det å «finne stemmen» en mer enkel og intuitiv sak i Senta enn i Elsa, men etter å ha vært igjennom rollen i sin helhet på scenen i karakter og med fullt orkester, finner man de nødvendige knaggene å henge ting på.

Jeg lytter ofte til innspillinger med Flagstad, men det er tydelig at opptaks- og lydgjengivelsesutstyret ikke yter den enorme stemmen hennes rettferdighet. Hun var definitivt en sanger dagens sangere kan og bør se opp til! Hun var svært bevisst i sine rollevalg, og la opp den stemmefaglige progresjonen på en sunn og intelligent måte. Jeg forsøker å alltid følge magefølelsen når det kommer til disse tingene, men ser gjerne til Flagstad om jeg er i tvil. Det er alltid inspirerende å lese om hennes karriere og lytte til tolkningene hennes.

Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 2