Vår utstilling og andre gjenstander

Som en del av arkivarbeidet på Kirsten Flagstad Museum, gjør vi en dokumentasjon av Kirsten Flagstads eiendeler og andre gjenstander relatert til henne fra forskjellige stadier i liv og karriere. Her vil vi legge ut bilder av noen gjenstander, hvorpå noe har en bakgrunnshistorie og noe ikke.

Våre gjenstander

Kirsten Flagstad mottok, og skrev, en enorm mengde brev. Alt fra forretninger til brev fra ivrige fans og unge sangtalenter ble besvart raskt, men ordentlig. På et tidspunkt ble hun beskyldt for ikke å ha skrevet noen av brevene selv fordi skriften på konvoluttene var identisk med den som var inne i brevet. En Diva med slik anseelse ville vel ikke adressere hennes egne konvolutter? Det var ikke uvanlig at assistenter forhåndsignerte bilder av viktige artister, men Kirsten hadde aldri en assistent. Kirsten satte sin stolthet i å svare på alle brevene selv. Denne brevklypen i sølv med navnet hennes inngravert var en gave fra en beundrer. Kanskje noen vet hvor hun fikk det fra?

  •  (Foto/Photo)
  • Denne første gjenstanden er et innrammet fotografi av Kirsten Flagstad som ung pike. Allerede som 1-åring hadde musikaliteten begynt å vise seg og hun kalte seg selv for "Titten Tangerin", eller Kirsten Sangerinne. Maja Flagstad og Michael Flagstad, hennes foreldre,  var anerkjente musikere i Kristiania. Bildet er tatt i 1896 og er en del av en serie med familiebilder. (Foto/Photo)
    1/5
    Denne første gjenstanden er et innrammet fotografi av Kirsten Flagstad som ung pike. Allerede som 1-åring hadde musikaliteten begynt å vise seg og hun kalte seg selv for "Titten Tangerin", eller Kirsten Sangerinne. Maja Flagstad og Michael Flagstad, hennes foreldre, var anerkjente musikere i Kristiania. Bildet er tatt i 1896 og er en del av en serie med familiebilder.
  • Med gjenstand nr. 2 så gjør vi et hopp i karrieren til Kirsten Flagstad. Kirsten Flagstad debuterte ved Metropolitan Opera i New York i 1935, og gjorde sin siste sesong ved operahuset i 1952. Daværende direktør Rudolf Bing ga henne denne pokalen som takk for hennes arbeid ved operaen. "Til Kirsten Flagstad fra hennes venner ved Metropolitan Opera 
som presenterer dette symbolet for deres dype takknemlighet for hennes praktfulle forestillinger". Nedenfor er hennes roller nevnt. Denne pokalen står nå på museet i utstilling. (Foto/Photo)
    2/5
    Med gjenstand nr. 2 så gjør vi et hopp i karrieren til Kirsten Flagstad. Kirsten Flagstad debuterte ved Metropolitan Opera i New York i 1935, og gjorde sin siste sesong ved operahuset i 1952. Daværende direktør Rudolf Bing ga henne denne pokalen som takk for hennes arbeid ved operaen. "Til Kirsten Flagstad fra hennes venner ved Metropolitan Opera som presenterer dette symbolet for deres dype takknemlighet for hennes praktfulle forestillinger". Nedenfor er hennes roller nevnt. Denne pokalen står nå på museet i utstilling.
  • Kirsten Flagstad hadde flere gudbarn som hun var svært glad i og hun likte å gi dem gaver. Denne dukken er en hun lagde til et gudbarn her i Norge og dukken står nå i utstillingen på museet. (Foto/Photo)
    3/5
    Kirsten Flagstad hadde flere gudbarn som hun var svært glad i og hun likte å gi dem gaver. Denne dukken er en hun lagde til et gudbarn her i Norge og dukken står nå i utstillingen på museet.
  • Kirsten Flagstad hadde ett barnebarn som hun var svært glad i. Sigurd Dusenberry Hall er født og oppvokst i USA og har vært innom museet flere ganger. Han snakker så varmt om sin mormor som han husker godt. Denne genseren og lua strikket Kirsten Flagstad til han og oppskriften ble senere vist frem i Allers på 1990 tallet. (Foto/Photo)
    4/5
    Kirsten Flagstad hadde ett barnebarn som hun var svært glad i. Sigurd Dusenberry Hall er født og oppvokst i USA og har vært innom museet flere ganger. Han snakker så varmt om sin mormor som han husker godt. Denne genseren og lua strikket Kirsten Flagstad til han og oppskriften ble senere vist frem i Allers på 1990 tallet.
  • Kirsten Flagstad ble kontaktet av The Metropolitan Operahouse i New York allerede i 1929. Disse henvendelsene ignorerte hun lenge, helt til hun av ren høflighet sendte bilder og CV. Det var først i 1934 at hun etter mye om og men takket ja til å prøvesynge for direktør Giulio Gatti-Casazza og dirigent Arthur Bodanzky. På vei til hotellet hvor prøvesyngingen skulle foregå, fant hun en «lykkemynt» som hun puttet på dette armbåndet da det senere viste seg at hun fikk jobben. Det var denne jobben som sørget for at karrieren skjøt fart og hun ble verdensberømt på en formiddag i februar 1935. Det ble senere sagt at hun reddet The Met fra konkurs. (Foto/Photo)
    5/5
    Kirsten Flagstad ble kontaktet av The Metropolitan Operahouse i New York allerede i 1929. Disse henvendelsene ignorerte hun lenge, helt til hun av ren høflighet sendte bilder og CV. Det var først i 1934 at hun etter mye om og men takket ja til å prøvesynge for direktør Giulio Gatti-Casazza og dirigent Arthur Bodanzky. På vei til hotellet hvor prøvesyngingen skulle foregå, fant hun en «lykkemynt» som hun puttet på dette armbåndet da det senere viste seg at hun fikk jobben. Det var denne jobben som sørget for at karrieren skjøt fart og hun ble verdensberømt på en formiddag i februar 1935. Det ble senere sagt at hun reddet The Met fra konkurs.

Har du noe fra Kirsten Flagstad eller hennes familie? Vi jobber stadig med å finne informasjon om Kirsten og hennes eiendeler. Ta gjerne kontakt med oss om det er noe du ønsker å dele med museet

Det er ikke lov å kopiere eller bruke bilder fra vår nettside uten tillatelse. Rettighetene til bildene tilhører Anno Museum og Digitalt Museum