Debuten

Kirsten Flagstads første offisielle opptreden som sanger skjedde den 17.mai 1912 på Chat Noir, som Bokken Lasson (1871-1970) hadde grunnlagt i januar samme år på det gamle Tivoli-området. Maja Flagstad var ansatt der som repetitør og «orkester», og uten å vekke spesiell oppmerksomhet medvirket Kirsten med norske folkeviser på de to forestillingene som markerte den første sesongavslutningen for kabaretscenen.

4.jpg

Operaen Lavland (Tiefland) av den tyske komponisten og pianisten Eugen d’Albert (1864-1932) skulle settes opp på Nationaltheatret i Kristiania. Den faste dirigenten for teateret, Johan Halvorsen (1864-1935), som også var fiolinist, komponist og en autoritet med innflytelse i norsk musikkliv, skulle dirigere. Det hadde imidlertid vært vanskelig å finne noen som både stemmemessig og som type kunne passe til en mindre rolle, Nuri, som er en helt ung jente på rundt 14 år. I en samtale med Torstein Gunnarson, tatt opp for NRK så sent som i 1961, forteller Kirsten Flagstad om hvordan det gikk til da hun ble engasjert til sin første operarolle:

«Jeg prøvesang for Johan Halvorsen, Halfdan Christensen og I.P Bull og ble straks antatt. Jeg var den trettende som prøvesang. Jeg hadde lært meg Nuri i Tiefland på tysk. Wiers-Jenssen oversatte operaen, og jeg følte meg meget viktig da han telefonerte og spurte om jeg ville ha noen forandringen i teksten. – Får jeg skryte litt? (Ja, selvfølgelig, svarer Gunnarson.) På første orkesterprøve, efter første akt, snakket kapellmester Halvorsen til orkesteret, viste til meg og sa: «Mine herrer, dette er en musikers datter!» Da var jeg stolt. Jeg var atten år den gangen.»